29 Nisan 2014 Salı

”Türkiye Soykırımla Yüzleşerek Demokratikleşir”



Elif AKGÜL
Bianet

Avrupa Barış ve Demokrasi Meclisi (ABDEM) heyeti Ermeni Soykırımı’nın 99. yıldönümünde anmalara katılmak için Erivan’a geldi.

Heyetten bianet’e konuşan Avrupa Ezilen Göçmen İşçiler Federasyonu Eş Başkanı Şafak Arabacı “Erivan’a Ermeni halkının acılarını paylaşmaya geldik” dedi. Almanya Kürt Dernekleri Federasyonu Başkanı Yüksel Koç ise “Ben Türkiye’nin soykırımı tanımasını en başta kendim için istiyorum, geçmişin kirinden kurtulmak istiyorum” şeklinde konuştu.

Arabacı: 1915 olmasaydı Dersim ve Maraş olmazdı

Arabacı, Ermenistan’da pek çok kurumu ziyaret ettiklerini ve ziyaretlerinin ön yargıların kırılması konusunda çok yardımcı olduğunu ifade etti:

“Burada birçok kurumla tanıştık, gençlerle, öğrencilerle konuştuk. Başta bize yaklaşımları farklıydı, bunu hissedebiliyorduk. Ama konuştukça bu yargılar kırıldı.

“Bizim bugün Ermenistan’a geliş sebebimiz Ermeni halkının acılarını paylaşmak. Onların öfkesini, yangınını anlayamayız belki ama paylaşabiliriz. Çünkü eğer ki Ermeni Soykırımı’na bizim atalarım ‘hayır’ deselerdi Dersim ve Koçgiri, daha sonra Maraş, Sivas yaşanmayacaktı.

“Biz tabii ki bir devletin tarafı değiliz. Demokratik, muhalif ezilenleriz. Önemli olan halkların kendi tarihleriyle yüzleşmesi. Bunu sağlamamız gerekiyor. Türkiye’nin de tarihi boyunca yaptığı katliam ve soykırımlarla yüzleşmesi ve bu halkların taleplerini koşulsuz yerine getirmesi gerekli.”

Koç: Geçmişin kirinden kurtulmalıyız

Koç ise tarihte yaşanan katliamlarla devletler kadar halkların da yüzleşmesi gerektiğini söyledi.

“Avrupa Barış Konferansı yaptığımızda ben şunu gördüm, Çerkeslerin kendi acıları var, bilmiyoruz. Lazların kendi travmaları var, anlayamıyoruz. O zaman anladım ki biz, evet devletlerle uğraşalım ama önce kendimizle uğraşalım. Birbirimizi tanımıyoruz. Önce halkların birbirlerini tanıması gerekli. Herkesin önyargısı aslında egemenlerin yarattığı algıdır. Toplumsal barış için bu önyargıların kalkması lazım.

“Eğer benim topraklarımda bir katliam olmuşsa ve ‘ben bunun dışındayım’ dersem kendimi kandırırım. Bu gerçeklerin, katliamların üstün kir pasla örtmektir. Evet belki katılmamıştır katliama ama görmezden gelmiştir, ses çıkarmamıştır, karşı çıkmamıştır. Bunlar da suç ortaklarıdır.

“Bu yüzden önce kendimizle yüzleşmeliyiz. Bunu kendimiz için yapmalıyız. Türkiye de soykırımı kendisi için, demokrasi, özgürlük, kardeşlik için kabul etmeli. Geçmişin kiri, pasından kurtulmalıyız.”

Heyet 24 Nisan haftası boyunca Ermenistan’da olacak ve temaslarına devam edecek. Heyette şunlar bulunuyor:

Nor Zartonk İstanbul’dan Sayat Tekir, Nor Zartonk Avrupa’dan Alex Kalk, Almanya Kürt Dernekleri Federasyonu’ndan Yüksel Koç, Avrupa Ezilen Göçmen işçiler Federasyonu’ndan Şafak Arabacı, ABDEM Eş Başkanı ve Avrupa Kürt Kadın Hareketi’nden Rojda Yıldırım ile Avrupa Alevi Birlikleri Federasyonu’ndan Aliekber Pektaş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder